پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228575
سود علي الحساب شرعي نيست
تاریخ انتشار : 1396/06/08 19:52:48
نمایش : 1556
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: نه در اسلام و نه در هيچ جاي دنيا، چيزي به نام سود علي الحساب نداريم و اين موضوع بايد از اقتصاد ايران حذف شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از صدا و سيما، حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم گفت: در قانون عمليات بانکي بدون ربا نيز چيزي به نام سود سپرده نبود که به نظرم امري حساب شده بود چراکه در نظام بانکي بدون ربا، سود سپرده بايد بر اساس سود ناشي از عمليات توليد و تجارت محاسبه و در پايان سال مالي محاسبه شود.

وي افزود: اما در سالهاي بعد، سود سپرده علي الحساب خلق شد و وارد ادبيات بانکي ما شد؛ بانک سود ناشي از توليد و تجارت را بعد از کم کردن هزينه‌ها و حق الوکاله هاي خود بين سپرده گذاران تقسيم مي کند اما سود علي الحساب که معمولا به تعبيري، تمام آنچه هست که بانکها مي توانند بدهند، باعث بروز مشکل در اقتصاد مي شود.

مصباحي مقدم تصريح کرد: در اسلام و بانکداري اسلامي سود پول بي مناسبت و آنچه وجود و اصالت دارد سود تجارت و توليد است.

وي با اشاره به تصميم بانک مرکزي براي کاهش نرخ سود سپرده ها گفت: من از اين تصميم بانک مرکزي اظهار خرسندي مي کنم؛ چراکه اين حرکت، يک گام به سوي اصلاح نظام بانکي است؛ چراکه سود در بانکهاي ما با پولي که سپرده مي کنند مقايسه مي شود نه با سودي که ناشي از توليد و تجارت ناشي از اين منبع است.

وي تصريح کرد: نرخ سود سپرده بانکي نقش کليدي در اقتصاد ما دارد چراکه در مواردي چون اجاره بهاي خانه، ليزينگ خودرو، بازار سرمايه و مهمتر از آن روي نرخ تسهيلات اثرگذار است و بايد اصلاح شود.

مصباحي مقدم خاطر نشان کرد : هم اکنون سرمايه گذاري با نرخ سود فعلي، اصلا باصره نيست و توليد نيز متضرر مي شود و بانک مرکزي بايد اين امر را به گونه اي اداره کند که توليد با صرفه شود و هزينه سرمايه‌گذاري تابعي از اصل سرمايه گذاري و به نحوي باشد که توليد در داخل و خارج کشور قابل رقابت باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html